Betalnings- och leveransvillkor

Att handla från Zave är enkelt, tryggt och smidigt. Nedan hittar du information om våra köpvillkor som gäller när du handlar i vår webbshop. Du är välkommen att kontakta oss om du har några frågor.

Allmänt
Avtal och beställning
Priser och betalning
Leverans och installation
ROT-avdrag (gäller enbart konsumenter)
Servicepaket för värmepump
Ångerrätt (gäller enbart konsumenter)
Garantier, m.m.
Reklamation, m.m.
Tvister och tillämplig lag

Allmänt

  • Dessa allmänna villkor (”Villkoren”) gäller mellan Zave AB 559146-5355 (”Zave”, ”vi” eller ”oss”) och dig som gör en beställning från oss via varmepumpshopen.se (”Webbplatsen”). Kontaktuppgifter och övrig information om Zave framgår på Webbplatsen. Villkoren gäller vid beställning av vara och, i förekommande fall, tillhörande service och/eller installation av varan via Webbplatsen.
  • Du som handlar som privatperson behöver vara över 18 år och inte stå under förmyndarskap. Om du är under 18 år krävs dina målsmäns samtycke för att få beställa hos oss.

Avtal och beställning

  • För att kunna genomföra ett köp via Webbplatsen måste du acceptera Villkoren. Efter mottagen beställning skickar Zave så snart som möjligt en orderbekräftelse till dig via e-post som bekräftar beställningen. Avtal om köp ingås först när Zave skriftligen har bekräftat beställningen och du har fått orderbekräftelsen per e-post.
  • Vi förbehåller oss rätten att neka en beställning, exempelvis om du har angivit felaktiga uppgifter eller beställningen inte går att uppfylla på grund av slutförsäljning.
  • Bilder på Webbplatsen som visar produkter, i annonser och annat marknadsföringsmaterial ska uteslutande ses som illustrationer och inte någon specifikation över produktens egenskaper, funktioner, ursprung eller någon garanti. Zave ansvarar inte för information på Webbplatsen som kommer från en tredje part.

Priser och betalning

  • Vid beställning gäller de priser som vid tidpunkten för beställningen anges på Webbplatsen, om annat inte uttryckligen har avtalats eller om omständigheterna inte uppenbarligen föranleder annat. Priserna inkluderar inte eventuella betalnings- och fraktavgifter, som anges separat. Totalpris för beställningen visas innan du slutför beställningen och i orderbekräftelsen. Eventuella extratjänster och tilläggskostnader faktureras kunden efter avslutad installation
  • Zave strävar efter att Webbplatsen i största möjliga mån ska innehålla korrekt information. Vi reserverar oss dock för slutförsäljning av produkter, att Webbplatsen kan innehålla skrivfel och felaktiga priser och vi är inte bundna av priser som du insåg eller borde ha insett var felaktiga. Om ett felaktigt pris har angetts för en beställd produkt, kommer vi att meddela dig och invänta eventuellt godkännande av det korrigerade priset innan beställningen anses godkänd.
  • Du kan betala för ditt köp genom de betalningsalternativ och enligt de separata betalningsvillkor som anges på Webbplatsen. Vi förbehåller oss rätten att inte alltid erbjuda alla betalsätt alternativt ändra betalsätt om det som du valt av någon anledning inte fungerar vid tillfället för köpet.
  • Om du väljer att delbetala eller annars betala mot faktura måste du i tillägg till dessa Villkor acceptera de allmänna villkor som gäller för det företag som hanterar faktureringen i samband med att du genomför din beställning. Betalning ska ske till det bolag som ställer ut fakturan då vi överlåter rätten till aktuell fordran till detta företag. Du medger således genom att du accepterar dessa Villkor att betalning endast kan ske med befriande verkan till det bolag som vi överlåtit fordran till. Vilket bolag detta är framgår av nyss nämnda allmänna villkor från bolaget ifråga som du accepterar när du gör din beställning och väljer betalning mot faktura/delbetalning. Mer information om gällande villkor för delbetalning och betalning mot faktura finns på Webbplatsen.
  • Exempel på tilläggskostnader

    • Bomkörning 2500kr
    • Extra rördragning: 619kr/m efter ROT och 805 kr/m före ROT, inkl. materialkostnad
    • Betonghåltagning: från 4 500 kr före ROT och 3500kr efter ROT
    • Håltagning i timmervägg kostar 1500kr efter ROT och 2500kr före ROT
    • Utbyggnad av elskåp: 1277 kr efter ROT och 1 695 kr före ROT
    • 10m eldragning: 1277kr efter ROT och 1 695 kr före ROT
    • Markstativ: 1162 kr efter ROT och 1 408 kr före ROT
    • Väderskydd i trä: 1 495kr exkl. montering, (montering debiteras extra)
    • Parkeringsavgift: till självkostnadspris
    • Vid installation på plats utan farbar väg eller annan otillgänglig plats tillkommer 3000kr för detta.
    • Ötillägg 3000kr
    • Vid höga installationer över 2 m tillkommer kostnad  för byggställning, skylift. Debiteras direkt av installatör. Det är kundens ansvar att informera om höjd vid bokning av installation, om ej information skett och installation ej kan utföras på bokad tid debiteras kostnad för bomkörning, 2500kr

    Eventuella extratjänster och tilläggskostnader faktureras kunden efter avslutad installation

    Avbeställning av installation måste ske senast 24h innan bokad tid, gäller för samtliga förbokade installationer.

Kortbetalning

Vid kortbetalning sker betalningen via Nets Branch Sweden AB. Nets krypterar trafiken och säkerställer att informationen som matas in skickas krypterat. Detta för att dina kortuppgifter aldrig ska hamna i fel händer. Nets är en av de största aktörerna på marknaden och granskas löpande av Visa och Mastercard för att hålla högsta kvalitet vad gäller säkerhet.

Förskottsbetalning

Förskottsbetalning sker till BankGiro-konto. Vid betalning är det viktigt att du alltid uppger namn och ordernummer så att vi kan identifiera din beställning. Så fort din betalning har registrerats på vårt BG-konto skickas din beställning. Detta brukar ta c:a 2-3 bankdagar från betalningstillfället.

Bankgiro: 282-3672 (Zave AB)

Faktura

Resurs Bank

Handla nu – betala efter leverans!

När du betalar via Resurs Bank faktura handlar du tryggt och enkelt. Du behöver aldrig uppge dina kortuppgifter, och betalar alltid efter att du fått hem dina varor.

  • Få alltid hem varan innan du betalar
  • Betalningstid – 30-60 dagar *
  • Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter
  • Alltid 14 dagars ångerrätt i enlighet med distans- och hemförsäljningslagen
  • Möjlighet till räntefri delbetalning

Din faktura skickas per e-post.

För din trygghet kan du välja att betala med faktura och betalar då efter att du fått varorna. Du behöver inte betala förrän nästa månad, 30-60 dagar efter köpet. Vi samarbetar med Resurs Bank som övertar din faktura från oss och gör en sedvanlig kreditbedömning av dig som köpare. Du får besked snabbt online. Fakturan e-postas när varan skickas. Vid utebliven eller otillräcklig betalning enligt ovan tillkommer påminnelseavgift enligt lag, 60 kr, och ränta för var tid utnyttjad kredit 22,2%. Kunden kan komma att erbjudas andra finansiella tjänster.

Vid köp på faktura måste leveransadress vara den samma som folkbokförd adress.

* Exempel: Du får din faktura den 15 juli, det fakturerade beloppet ska betalas i sin helhet så att Resurs Bank tar emot pengarna senast den 31 augusti.

Har du några ytterligare frågor eller funderingar är du välkommen att ringa Resurs Bank på 0771 – 11 22 33. Du kan också skicka e-post till kundservice@resurs.se

Resurs Bank AB (publ), organisationsnummer 516401-0208

Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Du kommer då få en kopia på kreditupplysningen per post.

Delbetalning

Resurs Bank

Om du vill dela upp din betalning så har vi även här bra erbjudanden i samarbete med Resurs Bank. När du får avin hemskickad väljer du själv i lugn och ro hur lång tid du vill lägga upp din delbetalning på. En kreditbedömning görs online och du får snabbt besked. Din första avi kommer månaden efter köp och då väljer du betalningsalternativ.

  • Få alltid hem varan innan du betalar
  • Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter
  • Betalningstid – 30-60 dagar *
  • Handla nu – betala i slutet av nästkommande månad
  • Delbetala räntefritt!
  • Du kan när som helst betala hela beloppet på en gång

* Exempel: Du handlar den 15 juli och får avin ca. den 15 augusti. Det aviserade beloppet ska betalas i sin helhet så att Resurs Bank tar emot pengarna senast den 31 augusti.

Vid köp på delbetalning måste leveransadress vara den samma som folkbokförd adress.

Har du några ytterligare frågor eller funderingar är du välkommen att ringa Resurs Bank på 0771 – 11 22 33. Du kan också skicka e-post till kundservice@resurs.se

Resurs Bank AB (publ), organisationsnummer 516401-0208

Avgifter

Månader 3 6 12 24 36 48
Ränta 0% 0% 0% 0% 5,95% 17,28%
Uppläggningsavgift 95 kr 195 kr 295 kr 395 kr 395 kr –  kr
Admin/mån 29 kr 29 kr 29 kr 29 kr 29 kr 29 kr

Vid köp på delbetalning måste leveransadress vara den samma som folkbokförd adress.

Har du några ytterligare frågor eller funderingar är du välkommen att ringa Resurs Bank på 0771 – 11 22 33. Du kan också skicka e-post till kundservice@resurs.se

Resurs Bank AB (publ), organisationsnummer 516401-0208

Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Du kommer då få en kopia på kreditupplysningen per post.


Leverans och installation

  • Kostnad för frakt tillkommer vid beställning om inget annat uttryckligen framgår i samband med din beställning. Vi erbjuder olika leveransalternativ beroende på vad du köper från oss. Mer information om vilka leveransalternativ vi erbjuder och beräknade leveranstider kan du hitta på Webbplatsen. Observera att leveranstiderna är ungefärliga och att avvikelser kan förekomma.  Om levererans av värmepump ej kan ske inom avtalad tid, 30 dagar( vanligtvis 7-10dgr)  på värmepump ska konsumenten utan dröjsmål, om möjligt, informeras om anledningen till förseningen och upplysas om en ny leveranstidpunkt. Konsumenten kan då ha rätt att häva köpet utan kostnad om leveranstiden varit av väsentlig betydelse. Leveranser sker helgfria vardagar dagtid, 08-17. Om värmepumpen skickad, lämnat lager debiteras kunden kostnad för returfrakten. Vi tar inte ekonomiskt ansvar för eventuella förseningar orsakade av anlitat transportör. Konsumenten skall vid leverans från speditör säkerställa att mottagandet av produkten är i enlighet med beställd produkt samt att inga synliga transportskador finns.  Konsumenten skall vid dessa tillfällen avvisa mottagandet mot speditör och meddela Zave skyndsamt för rättelse.     För företagskunder övergår risken för leveransen till kunden när produkterna lämnats av Zave till transportören.  Tid för installation kan variera och är bindande vid bekräftelse av förslagen installationstid.  Avbokning kan ske mot en kostnad av 2000kr.  Ombokning av installationstid skall ske senast 24 timmar innan bokad tid.  Vid utebliven ombokning innan 24 timmar debiteras 2000kr. Villkoren gäller även specialbeställningar.  Zave AB samarbetar med flera distributionsbolag såsom TNT, Dascher, Posten. Konsumenten ansvarar för att den kvitterade mottagna leveransen av produkter förvaras skyddat från yttre väderförhållanden (regn, snö,vind etc).
  • Om du har köpt installation av en produkt så sker installationen efter att du har mottagit produkten ifråga. Vi kommer i så fall att kontakta dig för att komma överens om datum för installation. Datum för installation beror på ort för installation och tillgänglighet för personalen som ska utföra installationen.
  • Enligt F-gasförordningen (517/2014) får icke-hermetiskt sluten utrustning påfylld med fluorerade växthusgaser endast säljas till slutanvändare om det kan bevisas att installationen ska utföras av ett företag som är certifierat enligt reglerna i förordningen. Om vi skulle välja att sälja utrustning till dig som omfattas av detta krav utan att du samtidigt köper installation genom oss är du skyldig att på begäran tillhandahålla installationsföretagets namn, dess certifieringsnummer samt eventuella övriga uppgifter som rimligen kan begäras för att verifiera företagets certifiering innan din order kan slutföras.

ROT-avdrag (gäller enbart konsumenter)

  • Vid beställning av tjänst vars arbetskostnad delvis betalas genom utnyttjande av ROT-avdrag ansvarar du för att förutsättningarna för att Skatteverket ska bevilja ROT-avdraget är uppfyllda. För det fall Skatteverket efter vår begäran inte medger – helt eller delvis eller av annan orsak– utbetalning har vi rätt att omgående fakturera dig återstående del av arbetskostnaden. Du är således betalningsskyldig för detta belopp och betalning ska erläggas inom tio (10) dagar från fakturering. Mer information om ROT-avdrag finner du på vår Webbsida.

Så fungerar ROT-avdraget

Rotavdraget är ett skatteavdrag som kan användas vi t.ex. reparation, underhåll, ombyggnad och tillbyggnad. När du köper en installation av Zave har du rätt att göra ROT-avdrag motsvarande 30 % av arbetskostnaden.

För att beviljas ROT-avdrag krävs dock att ett par kriterier är uppfyllda

Kan jag få ROT-avdrag?

Gränsen för de belopp du kan göra rot- och rutavdrag för ligger idag på 50 000 kr /år, alltså 50 000 kronor i skatteavdrag.

Skatteverket ställer följande krav på dig som ska göra ROT-avdrag:

  • Du ska ha svenskt personnummer och vara obegränsat skatteskyldig i Sverige.
  • Du måste ha fyllt 18 år.
  • Du måste stå som ägare till den fastighet där projektet utförs senast vid betalningsdatum.
  • Din fastighet måste vara minst 5 år gammal.
  • Du måste själv ha betalat för tjänsten.
  • Du måste ha betalat in tillräckligt mycket skatt.
  • Företaget som utför arbetet måste ha F-skattsedel.

ROT-avdraget får utnyttjas av småhusägare, däribland kolonilott- och fritidsbostadssägare, samt bostadsrättsinnehavare. Du har inte rätt att göra avdrag för arbete utfört i hyresrätt. För bostadsrätter kan du enbart beviljas rotavdrag för arbete som utförs inomhus

ROT-avdrag gemensamt

Om du äger din bostad gemensamt med någon annan person, kan ni ansöka om gemensamt ROT-avdrag. Då kan ni beviljas skatteavdrag för arbetskostnader som totalt uppgår till 100 000 svenska kronor (d.v.s. 50 000 x 2).

Hur går det till?

Rotavdraget sköts enligt fakturamodellen. Det betyder förenklat att Zave ansöker om avdraget åt dig och drar av beloppet på fakturan i förväg, alltså redan när fakturan ställs ut. Du behöver alltså inte skicka in någon ansökan själv.

Det är dock väldigt viktigt att du anger rätt uppgifter i samband med din betalning. Vi behöver bland annat korrekt fastighetsbeteckning och ditt personnummer för att kunna ansöka om beloppet. Den som söker ROT avdraget måste vara registrerad ägare av fastigheten. Om du inte har dina uppgifter tillgängliga vid tillfället för beställning går det bra att komplettera med dessa uppgifter i efterhand. Ansökan om avdraget sker först efter utförd installation eller när beloppet finns på Zaves bankkonto.

Skulle din ansökan avslås av Skatteverket försöker vi reda ut vad som gått fel. Är det så att du redan utnyttjat maxbeloppet eller ej har rätt att göra avdrag faktureras du det innestående beloppet i efterhand.  Zave AB har oavsett orsak till avslag av ansökan för ROT rätt att återkräva motsvarande belopp av köpare.


Servicepaket för värmepump

  • Vi erbjuder dig som kund att köpa servicepaket vid beställning av värmepumpar som innefattar följande moment: Läckagesökning, efterdragning av el, kontroll av dräneringsvattenflöde, vibrationskontroll, mätning av lufttemperaturer, strömförbrukning och luftflöden, rengöring av innerdel med ångtvätt, rengöring av fläkthjul samt grovrengöring av utedel.
  • Om du har köpt till servicepaket för en värmepump så ingår tre servicetillfällen – ett per år – med det första tillfället inom ett år från inköpsdatum. Du betalar den totala avgiften för dessa tre servicetillfällen i förskott tillsammans med och på samma sätt som du betalar för värmepumpen. För att utnyttja servicen behöver du kontakta oss för att komma överens om datum och tid för respektive servicetillfälle.
  • Rätten till respektive servicetillfälle förfaller 1 år, 2 år respektive 3 år från inköpsdatum om du inte kontaktar oss för att boka in service eller om du inte är på plats för att släppa in serviceteknikern vid överenskommen tidpunkt (och inte har avbokat minst 24 timmar i förväg som konsument eller 72 timmar som företagskund) förfaller din rätt till aktuellt servicetillfälle utan rätt till återbetalning av hela eller del av serviceavgiften. Vi kommer att skicka en påminnelse om att boka service antingen per post eller per e-post med användning av de kontaktuppgifter som du har gett oss ca tre månader innan ett servicetillfälle  förfaller. Det är ditt ansvar att se till att vi har korrekta och uppdaterade kontaktuppgifter till dig

Ångerrätt (gäller enbart konsumenter)

  • Vid köp av en produkt eller tjänst från Webbplatsen har du rätt att ångra ditt köp utan att ange något skäl, med undantag för vad som sägs nedan. Om du vill använda dig av din ångerrätt för att ångra köp av en produkt måste du meddela oss inom fjorton (14) dagar från det att du har tagit emot den beställda produkten och om du vill ångra köp av en tjänst så måste du meddela oss inom fjorton (14) dagar från att vi har bekräftat din beställning (”Ångerfristen”). Om du ångrar ditt köp inom utsatt tid måste du kontakta Zave AB och informera att du avser ångra ditt köp.   Du kan åberopa ånger via e-post kontakt@zave.se eller ringa till oss på telefon 08-300 800.  Efter du fått bekräftelse på din ångerrätt skall produkten sändas till följande adress:                                          Zave AB, Ringvägen 100E 9tr, 118 60 Stockholm.                                                  Returfraktkostnad står kunden för.  Vid retur av värmepump ombesörjer Zave AB upphämtning via fraktbolag till en kostnad av 649kr.  Tid för detta bokas i samråd med kund.  Ångerrätt gäller ej kundanpassade specialbeställningar.
  • Du har rätt att öppna eventuell produktförpackning och undersöka produkten i den utsträckning som krävs för att bedöma om du är nöjd med den utan att detta påverkar din ångerrätt. Om och i den mån produkten hanteras i större utsträckning än vad som är nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion, har Zave rätt att göra ett avdrag för värdeminskning på det belopp som Zave ska återbetala dig. Avdragets storlek motsvarar produktens värdeminskning jämfört med produktens ursprungliga värde.
  • Ångerrätt gäller ej installerade produkter
  • Ånger gäller ej om konsumenten förvarat produkterna oskyddat från yttre väderförhållanden.  Produkten skall förvaras skyddat inomhus tills dess att behörig installatör installerat produkten.
  • Vänligen notera att om din beställning omfattar utförande av en tjänst (t.ex. installation) gäller inte ångerrätten i denna del om du har gett oss ditt uttryckliga samtycke till att utförandet av tjänsten påbörjas innan Ångerfristen har löpt ut. Om tjänsten på din uttryckliga begäran helt eller delvis har utförts under Ångerfristen har vi rätt till en proportionell andel av det avtalade priset.
  • Om du vill använda dig av din ångerrätt ska du skicka ett klart och tydligt meddelande till Zave innan Ångerfristen har löpt ut. För smidig hantering bör meddelandet innehålla ditt namn, din adress, ordernummer och e-postadress samt vilka produkter el. tjänster du ångrar. Meddelandet kan t.ex. skickas via post eller e-post till den adress som anges på Webbplatsen. Du kan även använda den standardblankett för ångerrätt som Konsumentverket har tagit fram, se här.
  • Produkter ska skickas till oss utan onödigt dröjsmål och i vart fall senast fjorton (14) dagar efter den dag då du meddelat oss om ditt beslut att frånträda avtalet. Ångerfristen ska anses ha iakttagits om du skickar tillbaka varorna innan denna fjortondagarsperiod löpt ut. Vid retur av produkter som omfattas av ångerrätten, ska du betala kostnaden för returfrakt och ansvarar för den returnerade produktens skick från det att du tar emot produkten till dess att vi tar emot den. Vi rekommenderar därför att produkten skickas i originalförpackning och väl emballerad med spårbar försändelse.
  • Om du ångrar ditt köp kommer vi att betala tillbaka alla betalningar vi fått från dig, bland dem också eventuella leveranskostnader. Återbetalningen kommer att ske utan onödigt dröjsmål och i vilket fall som helst senast fjorton (14) dagar från och med den dag då vi underrättades om ditt beslut att ångra ditt köp. Återbetalning sker via det betalsätt som du valde vid beställningen om vi inte uttryckligen har kommit överens om annat. I vilket fall som helst kommer återbetalningen inte att kosta dig något. Vi har rätt att vänta med återbetalningen tills vi fått tillbaka varan från dig eller tills du sänt in ett bevis på att du återsänt varan, beroende på vilket som inträffar först.

Garantier, m.m.

  • Om en produkt omfattas av garanti framgår detta, liksom uppgifter om garantitid och övriga villkor för att garantin ska kunna göras gällande, i anslutning till respektive produktbeskrivning på Webbplatsen. Om en produkt avviker från en sådan uttrycklig garanti ska den anses felaktig, om inte avvikelsen är utan betydelse för användningen av produkten. Zave ansvarar härutöver endast för fel som beror på bristfälligheter i konstruktion, material eller tillverkning.
  • Information om en produkts användningsområde eller om produkten i övrigt, och som inte utgör del av en uttrycklig garanti enligt ovan, utgör endast allmänna upplysningar. Zave ansvarar inte för sådan information
  • Zave ansvarar inte för skada som en produkt orsakar på person eller på fast eller lös egendom eller för följderna av sådan skada.
  • Vid köp för ändamål som har samband med näringsverksamhet ansvarar Zave inte i något fall för indirekt skada såsom utebliven vinst eller annan ekonomisk följdskada, nytta eller annan affärsförlust som du kan tänkas göra och inte heller för följdskada hos dig eller skada hos tredjeman.

Reklamation, m.m.

  • Om du önskar göra gällande fel i produkt eller utförd tjänst ska du kontakta Zave så snart som möjligt. För att reklamationen ska vara giltig måste den alltid göras inom skälig tid (2månader) efter det att du märkt eller borde ha märkt felet. Konsumenten har rätt att reklamera varan i 3 år.  För företagskunder måste reklamation ske senast trettio (30) dagar efter leveransdag.
  • För att kunna göra gällande eventuell garanti måste relevant inköpsbevis, kvitto och följesedel medfölja reklamationen. Observera att särskilda garantivillkor kan gälla för produkter för olika leverantörer och tillverkare. Var därför uppmärksam på detta när du läser produktbeskrivningen som gäller just för din produkt.
  • I de fall reklamation eller felanmälan som gjorts av kund konstaterats vara handhavandelfel eller andra orsaker som ligger utanför garantins omfattning och där kostnader för exempelvis teknikerbesök, felsökning, reservdelar uppstått kommer kunden debiteras detta av Zave AB

Tvister och tillämplig lag

Eventuell tvist ska lösas av antingen Allmänna reklamationsnämnden (ARN) i Sverige eller European Commission Online Dispute Resolution (EU ODR). ARN: https://www.arn.se/ Allmänna Reklamationsnämnden Box 174 101 23 Stockholm EU ODR: https://ec.europa.eu/odr

Zave AB lovar att följa Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer


Här kan du ladda ner våra villkor i PDF

Villkor Zave AB

Log In or Create an account