010-884 49 33

Köpevillkor

Att handla från Zave är enkelt, tryggt och smidigt. Nedan hittar du information om våra köpevillkor som gäller när du handlar i vår webbshop. Du är välkommen att kontakta oss om du har några frågor.
Garantier och reklamationsrätt
Garanti och reklamationsrätt


Zave säljer enligt sina garantivillkor alla produkter med 1 årsmaterialgaranti om inte annat anges. För kunder i Sverige gäller 3 års reklamationsrätt enligt Konsumentköplagen. Garantitiden gäller från den dagen Zave levererade Produkten. Vid köp av värmepump med installation gäller följande garanti. *Zave förhåller sig till respektive tillverkare vad gäller garantivillkor. För förlängd garanti nedan krävs att service genomförs år 2 och 4 av en av Zave godkända tekniker eller underentreprenörer. Om ett rapporterat fel inte går att upprepa vid ett platsbesök täcks felsökningen inte av garantin. Om kunden använder en egen certifierad installatör åligger det kunden och dess installatör att registrera eventuell garanti hos generalagent eller tillverkare. 


  • Panasonic fullgaranti 5 år 
  • Mitsubishi Electric fullgaranti 5 år 
  • Fujitsu fullgaranti 5 år 
  • Bosch fullgaranti 5 år 
  • Toshiba fullgaranti 5 år 
  • Samsung fullgaranti 5 år 
  • För produkter inom "AC" gäller generellt fullgaranti 2 år 
  • För samtliga tillbehör gäller 2 års materialgaranti 


Om kunden köper utan installation gäller alltså 1 års materialgaranti. Garanti på utfört arbete lämnas endast till Zaves godkända partners.



Kundens orderbekräftelse eller kvittens gäller som garantibevis


Observera att garanti och reklamationsrätt inte gäller för företag om inte annat anges. Företag har dock givetvis rätt att reklamera en produkt som är skadad redan vid uppackning.


Reklamationer och serviceärenden


Vid reklamationer, service- och garantiärenden rekommenderar vi att Kunden i första hand kontaktar Zaves kundtjänst. Fabrikationsfel ska konstateras av oss godkänd servicetekniker eller serviceverkstad, varpå Kunden erhåller fri reparation, alternativt ny produkt, samt ersätts för eventuella fraktkostnader. Serviceärenden vid eventuella felaktigheter, skador och dylikt som uppstått av någon annan anledning ska betalas av Kunden, i enlighet med Konsumentköplagens eller Köplagens regler. Zave ersätter Kunden för eventuella fraktkostnader i samband med en reklamation. I det fall en produkt är felaktig är Zave skadeståndsansvar gentemot en kund som inte är konsument alltid begränsat till 50 % av den köpeskilling för vilken Kunden köpt Produkterna av Zave. Kunden ansvarar alltid för merkostnader som uppkommer för att tekniker ska kunna arbeta säkert. Exempelvis byggnadsställning eller skylift. Detta gäller även vid garantireparationer. Vid felanmälan som kräver felsökning kommer kunden att faktureras för felsökning via Swepay - denna faktura kommer att krediteras ifall felet täcks av garanti. Om felet inte täcks av garanti, exempelvis vid handhavandefel, ska kunden betala för felsökningen.